Thursday, December 14, 2006

Snart nyår

Onsdag igen. Klockan drygt sju. Mitten av december. Jag har inte sett solen på flera veckor. Plund ringer. Jag ligger hopkrupen i fosterställning i soffan och halvsover, Steely Dan i bakgrunden. Har varit hemma en halvtimme. Plund låter pigg. Ovanligt jävla pigg. Så pigg brukar han låta när han trampar omkring i lägenheten med ett glas vin i handen och med Frank Zappa på full volym på stereon. Jag hör ingen Zappa i bakgrunden, men anar ett glas rött i handen. "Vi ska väl fira?" hojtar han.

Klart vi ska fira halvvecka. Plund sitter och slevar i sig pizzasallad när jag släntrar in på pizzeria Apadana en halvtimme senare. Han ser ovanligt jävla pigg ut.

Några minuter senare släntrar Arnie och Örp in. Örp skiner upp när han ser Plunds tallrik med resterna av pizzasallad. Han skyndar sig att beställa en pizza, han får sällskap att äta. Det gillar Örp, sällskap till maten, en källa till lite glädje. En diskussion vidtar om hur jul och nyår ska firas.

Örp lutar sig tillbaka och börjar planera både jul och nyår, för honom....tror vi. Men innan vi riktigt fattat hur det hela gått till, har han planerat stora delar av vårt helgfirande också. Han skissar, medan han tuggar på Calzonen, på hur han ska ta sig till och från Norrland. Med Plund i Plunds bil, Örps vinterdäck är slitna, i år igen.

Örp penslar vidare i planeringen; På nyår borde jag laga maten, eftersom jag gillar att laga mat, och vi borde vara hos mig, eftersom jag lagar maten. Italienskt blir bra, det gillar jag, säger Örp.

Arnie, som hittills intagit en tillbakadragen roll, utbrister; "Jaha du Örp, och när du har ätit det italienska och tuggat i dig GB-glassen som du köpte med dig, och skumpan är urdrucken, går du väl hem till lädersoffan och dricker grogg till kl 5 på morgonen medan vi andra går ut och har kul....som du gjorde förra året...eller...?" Detr gick att spåra irritation i Arnies annars så lugna röst.

Örp tittar drömmande i taket och mumlar något om "Grabbar, fan vad svårt det börjar bli att komma ihåg ... "

4 comments:

André Johansson said...

k

André Johansson said...

Vilken snygg stackatofest! Hundra mil från de kilometerlånga meningar med två instuckna bistatser som du plågar inte bara mig utan även förbundsstyrelsen och domstolar med till vardags.

André Johansson said...

Det är torsdag idag. Alltså var det onsdag igår. Onsdagen delar arbetsveckan och det firar man som Kramforsgrabb i Uppsalaexil med öl på kvarterspizzerian. Dvs, var är rapporten från igår?

SweJens said...

Nu har det passerat många onsdagar.